Et rom for reperasjon, støtte og vekst – sammen med andre kvinner
Kvinner er utrolig god på å skape sterke bånd med andre. Vi kan å skape tradisjoner og miljø for å bygge bånd. Vi har alle ulike styrker og evner i dette. Likevel har vi gjennom tradisjoner som går langt tilbake, og kanskje noe biologisk, blitt opplært til å skape rom rundt oss for samvær.
De siste årene har vi også mistet mye av rommet vi hadde i fellesskap med andre kvinner. En av de store revolusjonene gjennom 1900-tallet er at vi flyttet fra gårder med storfamilie og arbeidsfolk til byen med 1 mann og stadig færre barn. Der kvinner snakker om å kunne sende barna ute med andre barn i nabolaget og banke på for en kopp kaffe. Nå sitter vi stadig med isolert i hver vår familie med alt det daglige. De sosiale møtene med venner er utsatt til «MÅ-oppgavene» er gjort.
Jeg har lest MYE om hvor viktig hverdagsmøter er for vennskap og sosiale relasjoner. Likevel er jeg lik selv.
For eksempel er evnen til å ha omsorg for menneskebarn langt mer lært enn instinktivt hos oss mennesker. Stresshormonene øker når mor er alene med barna over tid. Husk at hjernen vår ble skapt for 10 000 år siden. En mor alene med barn er i livsfare! Hjernen vår tolker dette slik fremdeles.
Nå mer enn noen gang trenger jeg kvinner i ulik alder og med helt andre erfaringer enn meg. Så jeg kan lytte og lære fra andre liv og perspektiv. Samtidig som noen lytter til meg.
Hvorfor kvinnesirkel?
Gjennom historien har kvinner samlet seg. Rundt bålet. Rundt arbeidsoppgaver. Rundt å dele historier. Men i moderne tid har vi blitt mer og mer alene i våre hjem, i våre tanker – og i våre liv.
Systemisk har kvinner blitt satt opp mot hverandre og fjernet fra kvinnefellesskapet.
Vi har valg! Vi trenger ikke lenger leve isolert.
Vi kan finne tilbake til noe som er både gammelt i vår moderne verden . Fellesskap mellom kvinner, bygget på tillit, ærlighet og varme.
Vi trenger ikke være like eller se verden likt. Her skal vi øve på å lytte og lære av å være samlet litt dypere enn kun smalltalk.
Hva er en kvinnesirkel?
En kvinnesirkel er et trygt rom hvor vi møtes jevnlig for å støtte hverandre, dele erfaringer, styrke oss selv – og hverandre.
I min sirkel bruker vi:
- Delesirkler med frivillig deling
- Øve på å lytte og støtte.
- Varme ritualer, som te, ro og nærvær. Vi bare er sammen!
- Mulighet for temaer som formes sammen: kvinnehistorie, grensesetting, selvfølelse, morskap, seksualitet, sorg, drømmer og håp
- Du kan forme retning og hva vi skal gjøre.
Viktigste er at det er ingen krav. Ingen prestasjon. Bare tilhørighet. (Det blir ingen test eller overraskende eksamener).
Hvem passer det for?
Denne sirkelen er for deg som:
- Lenge har lengtet etter kvinner som vil bygge deg opp
- Ønsker å se ulikheter som styrker i stedet for å bli målt opp mot hverandre
- Har opplevd utenforskap og utestengelse blant kvinner, og vil noe annet
- Trenger støtte, varme og et rom for utvikling
- Vil utforske din historie og styrke sammen med andre
Praktisk info
- Oppstart: torsdag 19.03.26
- Sted: Hvite huset ved gjesteboligen på Løkken (tidligere kontorbygg), Løkkenveien 208
- Tidspunkt: Ukentlig – torsdager klokka 19:15-20:30
- Pris: Gratis å være med
- Frivillig donasjon for te, skriveutstyr og fellesutgifter
Hvordan blir jeg med?
Send meg en melding så får du mer info og kan sikre deg plass. Vi holder gruppa liten for å bevare intimitet og trygghet.
Du er en del av en større historie
Du er ikke bare deg. Du er en lenke i en lang kjede av kvinner som har båret, lidd, elsket og håpet. Nå er det vår tur til å gjøre noe nytt.
- Å støtte hverandre for å se hvor langt trygge kvinner når.
- Å reparere i stedet for å bruke kreftene på å skjule.
- Å heie, løfte og bygge opp.
Vil du være med?
🌀 Velkommen inn i sirkelen.

Legg inn en kommentar